dijous, 29 de novembre del 2007

Una nova societat




L'era del canvi

La societat ha anat experimentant canvis molt diferents amb el pas dels anys. La industrialització va suposar un punt d’inflexió per l’estil de vida de les persones, i aquest fet va ser un detonant més de la història que representava el canvi cap a una nova societat. Com aquest punt d’inflexió, durant la història de la humanitat hi han hagut moltes altres situacions que han comportat grans avenços.

Actualment estem vivint enmig de canvis constants, ens hem d’estar adaptant constantment a novetats tecnològiques i informàtiques, novetats que fan que els nostres estils de vida s’hagin d’anar adaptant dia rera dia a les noves circumstàncies.

Una societat que es mou constantment, frenètica, sense fronteres, comunicativa, i consumista és la que emmarca les nostres vides. El consum de masses és l’element principal que defineix la societat del segle XXI. S’ha anat fent un lloc entre nosaltres, i ara les famílies han canviat les seves prioritats i preferències: acostumen a viure per a poder-se pagar la vivenda i també per a consumir (en viatges, estètica, oci...). Les infrastructures s’han hagut d’anar adaptant als canvis a les preferències de les persones, o les preferències de les persones s’han hagut d’adaptar a les noves infrastructures... Sigui com siguii, el fet és que tot ha canviat, i que la nostra història ens ha arrossegat a l’era del consum i de les marques.

Les catedrals del consum

Les catedrals del consum. Qui n’havia parlat mai abans? Qui s’hauria atrevit a relacionar dos conceptes tant diferents per formar-ne un de sol? I és que George Ritzer utilitza constantment aquest terme en el seu llibre El encanto de un mundo desencantado. Els grans parcs temàtics, els grans centres comericals i d’oci... En definitiva, les grans catedrals deñ consum. Són tots aquells indrets destinats a oferir a les persones una gran quantitat de serveis que els permetin consumir i satisfer les seves necessitats. Llocs destinats únicament al consum.

Avui dia aquestes catedrals del consum juguen un paper clau en l’economia, la vida social i en tants altres sectors del nostre entorn. Generen llocs de treball, i tot per aconseguir satisfer les necessitats dels consumidors. Així, també veiem que les necessitats dels consumidors han canviat. Ara la seva prioritat és sentir-se bé amb ells mateixos, divertir-se socialitzar-se i, en definitiva, consumir.

Relacions canviants

A més de la manera de consumir, ara més impersonal i més massiva, han canviat les relacions entre les persones. Posarem un exemple: abans la gent es comprava aparells que els permetien fer esport sense moure’s de casa. Ara, la majoria de persones prefereixen desplaçar-se fins a un gimnàs on poder-se socialitzar i interactuar amb altres persones, sense donar la més mínima importància a la comoditat que els suposaria el fet de no haver-se de moure de casa per a posar-se en forma. El mateix passa amb l’alimentació; la cultura ‘del restaurant’ s’ha imposat cada cop més en la societat del segle XXI, en la qual les persones busquen en tot moment interactuar amb els altres, i anar junts als restaurants n’és un altre bon exemple.

Aquest esperit sociabilitzador és un indicador que els estils de vida també han canviat. Els valors i les preferències de les persones no són les mateixes; ara, l’estètica juga un paper clau tant en homes com en dones, i els estils de vida són completament diferents i canviants.

Un món de marques

En tot aquest nou món del consum hi tenen cabuda unes de les grans definidores d’aquesta nova societat: les marques. Ja fa anys que existeixen, però el pes que tenen actualment és clarament destacable. En tot allò que compren, els consumidors es fixen en la marca com a un dels factors primordials. I és que s’han anat obrint pas en les nostres vides fins al punt que actualment, gairebé sense adonar-nos-en, vivim enmig de marques les vint- i- quatre hores del dia.

Hi han marques determinades que representen un estil de vida concret, i les persones es pensen molt bé a quin grup de marques ‘associar-se’, degut al gran pes que tenen en la definició de les persones i en la seva categorització dins dels grups socials, sobretot pel que fa a la manera de vestir.

La gran majoria de marques, de cadenes de botigues, de centres comercials i un gran nombre de restaurants són coneguts i utilitzats a nivell mundial, fet que ens fa veure clarament que estem enmig d’una procés globalització, que afecta tots els indrets de la nova societat.

Societat de la informació

No podem parlar d’aquesta nova era sense fer un apunt a la informació i al paper dels mitjans de comunicació. La nova societat del consum és també la societat de la informació; i la societat de la informació existeix, en gran part, gràcies a internet, per tant, gràcies als nous avenços tecnològics.

Els mitjans de comunicació són grans prescriptors d’opinió, i tenen un paper clau en la nova era del consum i la informació. A través d’ells, els consumidors coneixen indrets, marques, noves maneres de consumir.

En una nova societat, i a l’espera de nous canvis, els consumidors hem de viure a l’expectativa d’allò que ens espera, adaptant-nos amb ritme frenètic als canvis constants que exterimenta el nostre entorn. Enmig d’aquests canvis, noves expriències i noves sensacions, tots plegats construïm el lloc on vivim, un món que anomenem societat del consum.